Zin en onzin over volgers



1️⃣ “Ik moet meer dan 10K volgers hebben voor succes”

Bij Instagram draait het niet altijd zozeer om het aantal volgers, maar om de interactie en connectie met jouw ideale doelgroep. Als jij 10.000 volgers hebt, waarvan er maar 10 een aankoop doen, dan is jouw engagement niet zo hoog. Maar als jij maar 100 volgers hebt, maar waarvan er wel 10 jouw product of dienst kopen, dan lijkt het succes opeens een stuk groter, vind je niet? Focus je op het delen van waarde, dan zal je zien dat jouw account daadwerkelijk zal groeien. Weet wie je doelgroep is en hoe je deze aanspreekt, zodat potentiële volgers zicht aangetrokken voelen tot jouw content. En heb geduld, Rome was ook niet in een dag gebouwd!


2️⃣ “Het is vast slim om volgers te kopen”

Het kopen van volgers is een absolute no go als je wilt groeien op IG. Ik denk dat veel mensen zich hier wel eens schuldig aan hebben gemaakt (jup ik vroeger ook), maar stop hier alsjeblieft mee! Het is zonde van je geld, deze volgers behoren ten eerste niet tot jouw doelgroep en ten tweede, deze (vaak inactieve) nep-accounts of ghost followers maken überhaupt geen interactie met jouw posts. Ook zitten er veel consequenties aan verbonden, zo laat het algoritme jouw berichten steeds minder zien aan je echte volgers en loop je het risico om gebanned te worden.

3️⃣ “Het is slecht wanneer je veel volgers kwijtraakt”

Wanneer je ziet dat je opeens een hoop volgers bent verloren, hoeft dat geen reden te zijn om je gelijk te laten ontmoedigen. Zo zijn er accounts die je volgen om je na een paar dagen weer te ontvolgen, (spam)accounts en bots die door Instagram worden verwijderd, inactieve accounts die mensen zelf verwijderen, of zijn deze volgers simpelweg niet langer meer geïnteresseerd in jouw content of niche. En dat is niet helemaal niet erg, want al deze mensen werden toch nooit jouw klant. En wanneer mensen je ontvolgen omdat ze zich niet meer met jou verbonden voelen, helpt dit het algoritme om jouw content in de toekomst aan de juiste mensen te tonen.